Exkluzivně: Legislativní přehled za čtvrtý červencový týden 2024
30. července 2024
Co nového se aktuálně chystá v oblasti legislativy? Přinášíme vám exkluzivní přehled návrhů zákonů a nařízení za čtvrtý červencový 2024. Legislativní monitoring vzniká ve spolupráci s Českou asociací věřitelů.
A) Zákony
A1) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
- Návrh zákona
- Ministerstvo práce a sociálních věcí
- Čj. OVA: 386/24
- Čj. předkladatele: MPSV-2023/235601-521/5
- Aktualizováno: 24.7.2024
- Stav: CE – zaevidováno v PSP
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem předkládaného návrhu zákona je zajištění vyšší úrovně bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, snížení administrativní zátěže zákonem dotčených subjektů a ulehčení práce odborně způsobilých osob k zajišťování úkolů v prevenci rizik a odborně způsobilých osob k činnostem koordinátora bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništi.
A2) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 206/2015 Sb., o pyrotechnických výrobcích a zacházení s nimi a o změně některých zákonů (zákon o pyrotechnice), ve znění zákona č. 229/2016 Sb., a zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů
-
Návrh zákona
-
Ministerstvo průmyslu a obchodu
-
Čj. OVA: 1323/22
-
Čj. předkladatele: MPO-632605/21/21000/01000
-
Aktualizováno: 24.7.2024
-
Stav: 9 – projednáno
-
Odkaz: zde
-
Popis: Návrhem zákona se novelizuje zákon o pyrotechnice a trestní zákoník. Návrh zákona reaguje zejména na opravu směrnice 2013/29/EU, která upravuje oblast pyrotechnických výrobků, dále upravuje odbornou způsobilost pro zacházení s pyrotechnickými výrobky kategorie F4, T2 nebo P2 a činnosti, které pod pojem „zacházení“ spadají. Návrhem zákona se rozšiřuje působnost zákona o pyrotechnice i na fyzické osoby. Rovněž dochází ke změně trestního zákoníku, kde se rozšiřuje skutková podstata trestného činu nedovoleného ozbrojování (§ 279 odst. 3 písm. a)) o výrobu,
opatřování a přechovávání pyrotechnických výrobků kategorie F4, T2 nebo P2.
A3) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a související zákony
- Návrh zákona
- Ministerstvo obrany
- Čj. OVA: 569/24
- Čj. předkladatele: MO-554001/2024-8694
- Aktualizováno: 24.7.2024
- Stav: 9 – projednáno
- Odkaz: zde
-
Popis: Cílem materiálu je zajištění a zvýšení obranyschopnosti České republiky cestou posílení jejího právního postavení ve stávajících vojenských objektech tak, aby je mohla nadále využívat a podle potřeb i rozvíjet, a to v návaznosti na zhoršenou bezpečnostní situaci v důsledku války na Ukrajině, na kterou je třeba reagovat přehodnocením dosavadního pohledu na zajištění bojeschopnosti a připravenosti Armády České republiky (AČR), kterou není možné zajistit bez funkčních vojenských objektů, které slouží např. k uskladňování munice nebo výcviku a ubytování vojáků.
A4) Návrh zákona o kybernetické bezpečnosti
- Návrh zákona
- Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost
- Čj. OVA: 68/24
- Čj. předkladatele: 4496/2023-NÚKIB-E/110
- Aktualizováno: 25. 7. 2024
- Stav: CE – zaevidováno v PSP
- Odkaz: zde
- Popis: Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost předkládá legislativní materiál s názvem „Návrh zákona o kybernetické bezpečnosti“ podle Plánu legislativních prací vlády na rok 2023. Ten zahrnuje úkol zpracovat a předložit vládě návrh zákona, kterým se mění zákon č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti a o změně souvisejících zákonů (zákon o kybernetické bezpečnosti), ve znění pozdějších předpisů, a návrh zákona o posuzování bezpečnostní spolehlivostidodavatelů informačních a komunikačních technologií do strategicky významné infrastruktury České republiky. Úřad po důkladném zvážení všech skutečností a z důvodu rozsáhlosti úprav přistoupil ke komplexnímu řešení v podobě návrhu nového zákona, který zohledňuje jak výše uvedené, tak praxi nabytou Úřadem v rámci realizace stávajících právních předpisů.
A5) Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o kybernetické bezpečnosti
- Návrh zákona
- Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost
- Čj. OVA: 69/24
- Čj. předkladatele: 4489/2023-NÚKIB-E/110
- Aktualizováno: 25.7.2024
- Stav: CE – zaevidováno v PSP
- Odkaz: zde
- Popis: Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost předkládá v souvislosti s návrhem zákona o kybernetické bezpečnosti legislativní materiál s názvem „Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o kybernetické bezpečnosti“. Vzhledem ke změnám, které nastanou s účinností návrhu zákona o kybernetické bezpečnosti, je třeba změnit ustanovení účinných právních předpisů v České republice, které obsahově navazují na zákon č. 181/2014 Sb., a zajistit tím zejména jejich řádnou interpretaci a aplikaci.
A6) Návrh zákona o obecné bezpečnosti výrobků, o požadavcích na některé výrobky a o změně některých souvisejících zákonů
-
Návrh zákona
-
Ministerstvo průmyslu a obchodu
-
Čj. OVA: 384/24
-
Čj. předkladatele: MPO-7995/24/31800/01000
-
Aktualizováno: 25. 7. 2024
-
Stav: A – zapracovány změny
-
Odkaz: zde
-
Popis: Návrh zákona v návaznosti na nařízení o obecné bezpečnosti výrobků definuje
institucionální uspořádání dozoru nad bezpečností výrobků v České republice, který bude sjednocen s dozorem nad výrobky spadajícími do harmonizované sféry. Všechny orgány dozoru budou mít stejný rozsah pravomocí a bude tak položen základ k jednotnému postupu při výkonu dozoru, např. též vymezením minimálního rozsahu opatření, která mohou orgány dozoru v případě zjištění nebezpečného výrobku ukládat. Bude posílena spolupráce v oblasti dozoru nad bezpečností výrobků a bude posíleno fungování vnitrostátní sítě pro rychlou výměnu informací o nebezpečných
nepotravinářských výrobcích.
A7) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
-
Návrh zákona
-
Ministerstvo pro místní rozvoj
-
Čj. OVA: 81/24
-
Čj. předkladatele: MMR-51546/2023-31
-
Aktualizováno: 26.7.2024
-
Stav: CE – zaevidováno v PSP
-
Odkaz: zde
-
Popis: Hlavním cílem návrhu zákona je do českého právního řádu transponovat nově vznikající nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) o shromažďování a sdílení údajů týkajících se služeb v oblasti krátkodobých pronájmů a ubytování.
A8) Návrh Zastupitelstva Jihočeského kraje na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech) (sněmovní tisk č. 739)
-
Návrh zákona
-
Úřad vlády ČR – Ministr a předseda Legislativní rady vlády
-
Čj. OVA: 589/24
-
Čj. předkladatele: 73900/24
-
Aktualizováno: 26.7.2024
-
Stav: B – signováno
-
Sněmovní tisk: zde
-
Odkaz: zde
-
Popis: Cílem návrhu zákona je umožnit, aby 1 osoba mohla být ustanovena vedoucím lékárníkem pro více než 1 lékárnu, a to za předpokladu, že součet provozních dob všech těchto lékáren nepřekročí rozsah zákonem stanovené týdenní pracovní doby.
A9) Návrh poslanců Pavla Blažka, Marie Jílkové, Kláry Kocmanové, Taťány Malé, Barbory Urbanové a Michala Zuny na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 6/2002 Sb., o soudech, soudcích, přísedících a státní správě soudů a o změně některých dalších zákonů (zákon o soudech a soudcích), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (sněmovní tisk č. 747)
-
Návrh zákona
-
Úřad vlády ČR – Ministr a předseda Legislativní rady vlády
-
Čj. OVA: 590/24
-
Čj. předkladatele: 74700/24
-
Aktualizováno: 26.7.2024
-
Stav: B – signováno
-
Sněmovní tisk: zde
-
Odkaz: zde
-
Popis: Cílem návrhu zákona je doplnit do právního řádu některá pravidla v gesci Ministerstva spravedlnosti, která jsou předmětem společenské i odborné diskuze.
A10) Návrh poslanců Jana Bureše, Pavla Staňka, Petra Beitla, Karla Haase, Libora Turka, Víta Vomáčky, Jany Bačíkové, Renáty Zajíčkové, Karla Krejzy a Pavla Žáčka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony (sněmovní tisk č. 753)
-
Návrh zákona
-
Úřad vlády ČR – Ministr a předseda Legislativní rady vlády
-
Čj. OVA: 591/24
-
Čj. předkladatele: 75300/24
-
Aktualizováno: 26.7.2024
-
Stav: B – signováno
-
Odkaz: zde
-
Popis: Cílem návrhu zákona je upravit automatické zřizování datových schránek cizincům, kteří jsou příjemci dávek tuzemského sociálního systému.
B) Třetí čtení
K dnešnímu dni není žádný zákon ve 3. čtení
C) Nařízení vlády
C1) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů, a nařízení vlády č. 304/2014 Sb., o platových poměrech státních zaměstnanců, ve znění pozdějších předpisů
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo práce a sociálních věcí
- Čj. OVA:
- Čj. předkladatele: MPSV-2024/159705-522/3
- Aktualizováno: 23.7.2024
- Stav: 2 – v připomínkovém řízení
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem návrhu nařízení vlády je valorizace platových tarifů ve stupnici platových tarifů uvedené v příloze č. 1 k nařízení vlády č. 341/2017 Sb. o (var. I) 7 % nebo (var. II) 10 % a valorizace platových tarifů ve stupnici platových tarifů uvedené v příloze č. 1 k nařízení vlády č. 304/2014 Sb. rovněž o (var. I) 7 % nebo o (var. II) 10 %, a to s účinností od 1. 9. 2024.
C2) Návrh nařízení vlády o Katalogu oblastí utajovaných informací
- Návrh nařízení vlády
- Národní bezpečnostní úřad
- Čj. OVA:
- Čj. předkladatele:4990/2024-NBÚ/80
- Aktualizováno: 24.7.2024
- Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
- Odkaz: zde
- Popis: Návrh nařízení vlády o Katalogu oblastí utajovaných informací je předkládán v souvislosti s novelou zákona č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, ve znění pozdějších předpisů.
C3) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 36/2019 Sb., o podrobnostech služebního hodnocení státních zaměstnanců a vazbě osobního příplatku státního zaměstnance na výsledek služebního hodnocení a o změně nařízení vlády č. 304/2014 Sb., o platových
poměrech státních zaměstnanců, ve znění pozdějších předpisů
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo vnitra
- Čj. OVA: 565/24
- Čj. předkladatele: MV-90973-3/LG-2024
- Aktualizováno: 24.7.2024
- Stav: 9 – projednáno
- Odkaz: zde
- Popis: Maximální výše osobního příplatku se z 50 % zvýší na 100 % platového tarifu nejvyššího platového stupně v platové třídě, do které je zaměstnanec zařazen, a zruší se institutu vynikajícího, všeobecně uznávaného odborníka.
C4) Návrh nařízení vlády o stanovení lázeňského místa Teplice a statutu lázeňského místa Teplice
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo zdravotnictví
- Čj. OVA:
- Čj. předkladatele: MZDR-17859/2024-2/LEG
- Aktualizováno: 25.7.2024
- Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
- Odkaz: zde
- Popis: Návrh nařízení vlády stanovuje lázeňské místo Teplice a vydává nový statut lázeňského místa Teplice.
C5) Návrh nařízení vlády o výši vyměřovacího základu pro pojistné na veřejné zdravotní pojištění hrazené státem pro rok 2025
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo financí
- Čj. OVA:
- Čj. předkladatele: MF-22202/2024/1404-3
- Aktualizováno: 25.7.2024
- Stav: 2 – v připomínkovém řízení
- Odkaz: zde
- Popis: Návrh nařízení vlády o výši vyměřovacího základu pro pojistné na veřejné zdravotní pojištění hrazené státem pro rok 2025.
C) Návrh nařízení vlády o dokumentech v oblasti obrany s omezeným přístupem
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo obrany
- Čj. OVA: 550/24
- Čj. předkladatele: MO-449510/2024-8694
- Aktualizováno: 25. 7. 2024
- Stav: B – signováno
- Odkaz: zde
- Popis: Právní úprava reaguje na zvyšující se množství dokumentů a informací předávaných České republice jinými státy v oblasti obrany, přičemž se jedná o informace, které nejsou utajovanými informacemi, ale ve státu původu je jim poskytována právní ochrana před neoprávněným přístupem, resp. uvedené informace jsou poskytovány pouze osobám, které je potřebují k výkonu své funkce, k pracovní nebo jiné obdobné činnosti (tzv. princip „need to know“). Česká republika se při přijetí takové informace zavazuje respektovat režim původce, který spočívá v řízeném
přístupu k informacím a dokumentům v souladu se závazky České republiky. Případné poskytnutí takové informace třetí osobě by znamenalo porušení závazku České republiky v souvislosti s předáním takové informace. Cílem předloženého návrhu nařízení vlády je naplnit zmocnění uvedené v § 64b odst. 4 zákona o archivnictví a spisové službě. Předložený návrh nařízení vlády si klade za cíl vymezit státy původce
takových dokumentů a jejich označení.