Exkluzivně: Legislativní přehled za první březnový týden

Co nového se aktuálně chystá v oblasti legislativy? Přinášíme vám exkluzivní přehled návrhů zákonů a nařízení za první březnový týden 2025. Legislativní monitoring vzniká ve spolupráci s Českou asociací věřitelů.

A) Zákony

A1) Návrh zákona o stanovení rámce opatření pro posílení evropského ekosystému výrobytechnologií pro nulové čisté emise, a o změně souvisejících zákonů

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo průmyslu a obchodu
  • Aktualizováno: 3. 3. 2025
  • Stav: 2 – v připomínkovém řízení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Navrhovaný zákon stanovuje institucionální zajištění aplikace nařízení č. 2024/1735/EU na národní úrovni, včetně určení působnosti orgánů veřejné správy k výkonu povinností podle nařízení včetně určení působnosti jako jednotného kontaktního místa.

A2) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 375/2022 Sb., o zdravotnických prostředcích a diagnostických zdravotnických prostředcích in vitro, ve znění zákona č. 241/2024 Sb.

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo zdravotnictví
  • Aktualizováno: 3. 3. 2025
  • Stav: 9 – projednáno
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh zákona je implementační právní úpravou, která adaptuje národní právní řád na Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1860 ze dne 13. června 2024, kterým se mění nařízení (EU) 2017/745 a (EU) 2017/746, pokud jde o postupné zavádění databáze Eudamed, povinnost informovat v případě přerušení nebo ukončení dodávek a přechodná ustanovení pro některé diagnostické zdravotnické prostředky in vitro. Návrh zákona si ve světle evropského nařízení klade za cíl zajistit ochranu veřejného zdraví prostřednictvím nově zakotvených mechanismů hlášení regulovaných subjektů tak, aby byla v co nejvyšší míře zajištěna dostupnost zdravotnických prostředků a diagnostických zdravotnických prostředků in vitro a tím i kýžená zdravotní péče.

A3) Návrh zákona o správě dat a o řízeném přístupu k datům a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o správě dat a o řízeném přístupu k datům)

  • Návrh zákona
  • Digitální a informační agentura
  • Aktualizováno: 3. 3. 2025
  • Stav: 9 – projednáno
  • Odkaz: zde
  • Popis: Navrhovaný zákon má za cíl zavést principy správy dat veřejného sektoru a upravit regulaci řízeného přístupu k datům veřejného sektoru a možnost jejich opětovného užití.

A4) Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti finančního trhu v souvislosti s úpravou činnosti poboček zahraničních bank z jiných než členských států, úpravou některých přestupků a v souvislosti s posílením pravomocí orgánu dohledu a jeho nezávislosti

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo financí
  • Aktualizováno: 6. 3. 2025
  • Stav: AS – zapracované změny schváleny
  • Odkaz: zde
  • Popis: Důvodem předložení návrhu zákona je implementace směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1619 a adaptace českého právního řádu na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1623.

A5) Návrh zákona o mediálních službách a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o mediálních službách)

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo kultury
  • Aktualizováno: 6. 3. 2025
  • Stav: 2 – v připomínkovém řízení
  • Odkaz: zde
  • Popis: Adaptace nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1083 ze dne 11. dubna 2024, kterým se stanoví společný rámec pro mediální služby na vnitřním trhu a mění směrnice 2010/13/EU (Evropský akt o svobodě médií).

A6) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 18/2004 Sb., o uznávání  odborné kvalifikace a jiné způsobilosti státních příslušníků členských států Evropské unie a některých příslušníků jiných států a o změně některých zákonů (zákon o uznávání odborné kvalifikace), ve znění
pozdějších předpisů

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
  • Aktualizováno: 6. 3. 2025
  • Stav: 7 – zařazeno do evidence
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh především napravuje nesprávnou transpozici směrnice EP a Rady 2005/36/ES ze dne 6. července 2005 o uznávání odborných kvalifikací. Dále jsou řešeny některé problémy aplikační praxe (vyjasnění případů, kdy je zákon aplikován, ad.) a je posílena pravomoc uznávacích orgánů v oblasti oznamování dočasného a příležitostného poskytování služeb.

A7) Návrh zákona o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie a o změně souvisejících zákonů (zákon o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie)

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo průmyslu a obchodu
  • Aktualizováno: 6. 3. 2025
  • Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
  • Odkaz: zde
  • Popis: Hlavním účelem návrhu zákona je urychlení využívání energie z obnovitelných zdrojů, zejména prostřednictvím vymezení oblastí pro urychlení využívání OZE, ve kterých budou záměry pro využití energie z OZE povolovány ve zvláštním (zjednodušeném) procesním režimu.

A8) Návrh zákona o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo práce a sociálních věcí
  • Aktualizováno: 7. 3. 2025
  • Stav: A – zapracovány změny
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem návrhu zákona o JMHZ je vytvoření jednoho elektronického měsíčního hlášení - tzv. jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatele, které bude zaměstnavatel využívat při plnění některých svých informačních povinností, vůči vybraným orgánům veřejné moci. V zákoně o JMHZ bude procesněprávní úprava stanovující role jednotlivých aktérů a to, jakým způsobem budou zaměstnavatelé plnit povinnosti a v jaké lhůtě. Hmotněprávní povinnosti zaměstnavatelů zůstanou upraveny ve zvláštních zákonech, které se v souvislosti s přijetím zákona o JMHZ též novelizují.

A9) Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo práce a sociálních věcí
  • Aktualizováno: 7. 3. 2025
  • Stav: A – zapracovány změny
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh zákona navazuje na návrh zákona o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele, který se rovněž předkládá do meziresortního připomínkového řízení. Obsahuje úpravy některých zákonů, které zaměstnavatelům ukládají některé informační povinnosti vůči orgánům veřejné moci, a které spadají do působnosti několika resortů a jim podřízených organizací. Tyto povinnosti se modifikují v tom smyslu, že je zaměstnavatel bude plnit elektronicky prostřednictvím měsíčního hlášení  zaměstnavatele odesílaném v jednom termínu MPSV; dále změnový zákon obsahuje související a legislativně technické úpravy.

A10) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 61/2000 Sb., o námořní plavbě, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů

  • Návrh zákona
  • Ministerstvo dopravy
  • Aktualizováno: 7. 3. 2025
  • Stav: A – zapracovány změny
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem návrhu zákona je provést adaptaci právního řádu České republiky na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1805 ze dne 13. září 2023 o využívání obnovitelných a nízkouhlíkových paliv v námořní dopravě a o změně směrnice 2009/16/ES. Návrhem zákona dochází též k doplnění a změně vybraných položek přílohy zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.

B) Třetí čtení

B1) Novela transplantačního zákona

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 131. schůze 
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh zákona vychází z toho, že dárcovství tkání i  dárcovství buněk včetně krvetvorných buněk získaných z kostní dřeně je velmi podstatné pro poskytování zdravotních služeb, neboť tyto části lidského těla získané od žijících dárců jsou v podstatě nenahraditelné jinými prostředky. Je tedy na místě podpořit ochotu dárců tkání a buněk shodně, jako je tomu nyní v případě dárců orgánů. Proto se navrhuje, aby dárci tkání a buněk obdrželi stejně jako dnes dárci orgánů náhradu účelně a prokazatelně vynaložených výdajů a rozdíl mezi případným ušlým výdělkem a obdrženou náhradou mzdy, platu nebo odměny a obdrženým nemocenským z nemocenského pojištění, který by mu vznikl dočasnou pracovní neschopností vzniklou v souvislosti s odběrem tkání nebo buněk nebo poskytováním zdravotních služeb, které si takový odběr tkání nebo buněk vyžádal.

B2) Novela zákona o Státním fondu dopravní infrastruktury - RJ

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 131. schůze 
  • Odkaz: zde
  • Popis: Předkládaný, poměrně stručný návrh zákona je zaměřen na řešení následujících otázek, které navazují na výše popsané nedostatky stávající právní úpravy. Na potřebu vytvoření dostatečných zdrojů příjmů Fondu reaguje návrh zákona ve třech ohledech. Zaprvé, navrhuje se doplnění stávající možnosti Fondu přijímat úvěry rovněž o možnost přijímat zápůjčky. Tento institut byl do právního řádu opětovně zaveden zákonem č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „občanský zákoník“), a je upraven v § 2390 a násl. občanského zákoníku. Jelikož zápůjčku nelze zaměňovat s úvěrem, přičemž je možné, že v některých případech bude její poskytnutí (například Ministerstvem financí) vyhodnoceno jako vhodnější (než poskytnutí úvěru), navrhuje se rozšířit příjmy Fondu právě o peníze poskytnuté na základě smlouvy o zápůjčce. Zadruhé, navrhuje se v zákoně výslovně uvést, že Fond bude moci vydávat dluhopisy. Postup při vydávání dluhopisů a některé další otázky s dluhopisy související upravuje zákon č. 190/2004 Sb., o dluhopisech, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „zákon o dluhopisech“). Podle tohoto zákona se přitom dluhopisem rozumí cenný papír nebo zaknihovaný cenný papír, s nímž je spojeno právo na splacení určité dlužné částky odpovídající jmenovité hodnotě jeho emitentem, a to najednou nebo postupně k určitému okamžiku, a popřípadě i další práva plynoucí ze zákona nebo z emisních podmínek dluhopisu. Navrhuje se tedy rozšířit příjmy Fondu právě o peníze získané z jím vydaných dluhopisů.

B3) Vládní návrh zákona o regulaci lobbování

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 131. schůze 
  • Odkaz: zde
  • Popis: Hlavní principy navrhované právní úpravy vychází z v minulosti vládou schváleného věcného záměru zákona o lobbingu. Lobbování neboli prosazování zájmů představuje zcela legitimní součást demokratických procesů ve vyspělých zemích. Lobbování bývá v těchto zemích nazíráno pozitivněji a vnímáno jako přirozená a legitimní aktivita. Klíčovým aspektem činnosti lobbisty je komunikace s veřejným činitelem za účelem ovlivnění přijímaných rozhodnutí.
    1) Lobbování je důležité především z hlediska informační výměny, jelikož přináší těm, kteří rozhodují, data a vhled do problematiky, ale také umožňuje zájmovým skupinám a lobbistům přístup k tvorbě a implementaci politik.
    2) Nejedná se pouze o vztah lobbista – lobbovaný, ale vždy existuje jako třetí strana veřejnost (veřejný zájem), na kterou mohou mít výsledky lobbistických aktivit značné dopady, a proto by o nich měla být informována.

B4) Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o regulaci lobbování

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 131. schůze 
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem návrhu je právní zakotvení povinnosti promítnout do důvodové zprávy právního předpisu (a dalších taxativně vymezených legislativních dokumentů obsahujících odůvodnění iniciace či změny navrhované právní úpravy) informace podle zákona o regulaci lobbování.

B5) Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o zbraních a střelivu

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 131. schůze 
  • Odkaz: zde
  • Popis: Hlavním cílem navrhované nové právní úpravy je zajištění hladkého přechodu stávajícího systému nakládání se zbraněmi, střelivem a municí v civilní sféře na koncepčně zcela nový model. Základními principy promítnutými v těchto změnách jsou zejména:
    • snižování administrativní zátěže jak pro soukromý sektor, tak pro státní správu,
    • elektronizace procesů v dané oblasti,
    • odstraňování duplicit a nejasností a celkové zpřehlednění a racionalizace systému,
    • odstranění mezer v systému nakládání se zbraněmi, střelivem a municí

B6) Novela občanského zákoníku - EU

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 131. schůze 
  • Odkaz: zde
  • Popis: Současná právní úprava rozvodu manželství a úpravy poměrů pro dobu po rozvodu vykazuje určité nedostatky, které byly již výše naznačeny. V důsledku existence dvou oddělených řízení dochází k protahování rozvodového procesu, který je navíc zatížen některými nefunkčními a často již přežitými požadavky. Ve výsledku je celý proces těžkopádný, pomalý a drahý. K odstranění těchto deficitů je třeba přistoupit k některým více či méně zásadním změnám.

B7) Novela zákona o podnikání na kapitálovém trhu - EU - RJ

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 131. schůze 
  • Odkaz: zde
  • Popis: Navrhovaná právní úprava provádí transpozici Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2381 o zlepšení genderové vyváženosti mezi členy orgánů kotovaných společností a o souvisejících opatřeních ze dne 23. listopadu 2023. Cílem této směrnice je zajistit uplatňování zásady rovných příležitostí pro ženy a muže a dosáhnout vyváženého zastoupení žen a mužů ve vedoucích orgánech kotovaných společností (mimo mikropodniky, malé a střední podniky) stanovením souboru procesních požadavků týkajících se výběru kandidátů pro jmenování nebo volbu na místa členů vedoucích orgánů kotovaných společností na základě transparentnosti a zásluh.

B8) Novela zákona o znalcích, znaleckých kanc. a znaleckých ústavech

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 131. schůze (od 4. 3. 2025)
  • Odkaz: zde
  • Popis: Hlavními principy, které má navrhovaná právní úprava implementovat, je princip dobré správy v oblasti znalectví, zefektivnění rozhodovací a dohledové činnosti ministerstva v této oblasti, zvýšení právní jistoty a legitimního očekávání znalců zapsaných podle předchozí právní úpravy i nových žadatelů o vznik znaleckého oprávnění a snížení jejich administrativní a finanční zátěže, které bude dostatečným způsobem motivovat k výkonu znalecké činnosti.

B9) Novela zákona o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci - EU

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 131. schůze (od 4. 3. 2025)
  • Odkaz: zde
  • Popis: V současné době je zcela běžné, že zejména velké společnosti nevedou dokumentaci v listinné podobě, ale v podobě elektronické, která je následně přístupná zaměstnancům, případně zhotovitelům, na intranetu. Povinnost opatřovat tyto dokumenty vlastnoručním podpisem znamená pro mnoho zaměstnavatelů zvýšenou administrativní zátěž. Předkládány materiál předpokládá i možnost elektronického podpisu. Cílem je snižování administrativní zátěže a přiblížení se digitalizaci a elektronizaci procesů.

B10) Vládní návrh zákona o volebních kampaních - EU

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 131. schůze (od 4. 3. 2025)
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem nového zákona o volebních kampaních je:
    • kodifikace pravidel volební kampaně v jednom právním předpise platném pro všechny druhy voleb s tím, že specifika komunálních voleb budou řešena výčtem ustanovení, která se na tento druh voleb nepoužijí,
    • úprava některých pravidel volební kampaně na základě zkušeností z aplikační praxe, včetně lepšího zacílení, aby byl eliminován prostor pro obcházení pravidel,
    • vyšší míra digitalizace v procesech souvisejících s vykazováním nákladů na volební kampaň a jeho kontrolou,
    • předcházení rizik, aby se do financování volebních kampaní vměšovaly subjekty cizích mocí, zejména těch, které pocházejí z nedemokratických režimů.

B11) Vládní návrh zákona, kterým se mění některé volební a některé další zákony - EU

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 131. schůze (od 4. 3. 2025)
  • Odkaz: zde
  • Popis: Hlavním cílem změnového zákona je:
    • v důsledku kodifikace pravidel volební kampaně v jednom právním předpise platném pro všechny druhy voleb vyjmout úpravu volebních kampaní z jednotlivých volebních zákonů,
    • pravomoc Úřadu na úseku volebních kampaní promítnout odpovídajícím způsobem do zákona o bankách a do zákona o spořitelních a úvěrních družstev, aby skutečnosti nezbytné pro dohledovou činnost byly pro potřeby Úřadu vyňaty z bankovního tajemství (obdobný princip se již nyní vztahuje na dohled nad hospodařením politických stran a hnutí),
    • za účelem předcházení rizika vměšování subjektů cizích mocí, zejména těch z nedemokratických režimů, do financování volebních kampaní, rozšířit v zákoně o sdružování v politických stranách a v politických hnutích okruh subjektů, od kterých nemohou politické strany nebo hnutí přijmout dar nebo bezúplatné plnění.

B12) Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti správy daní - EU

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 131. schůze (od 4. 3. 2025)
  • Odkaz: zde
  • Popis: Hlavním cílem změnového zákona je:Cílem organizačně-kompetenční části reformy orgánů Celní správy ČR spojené s vybranými navazujícími změnami v procesní i hmotněprávní oblasti v právních předpisech upravujících působnost orgánů Celní správy ČR je zajistit takový stav, kdy Celní správa ČR bude odpovídat požadavkům na kompetenčně jasně profilovaný, efektivně fungující bezpečnostní sbor s vysokou 
    přidanou hodnotou pro stát i pro klienty z řad obchodní veřejnosti. Konkrétně řečeno by působnost orgánů Celní správy ČR měla spočívat primárně v dále uvedených hlavních oblastech, na které by měl být kladen důraz a soustředěny zdroje. Tyto působnosti představují kmenové agendy orgánů Celní správy ČR, které reflektují její poslání a odpovídají jejím specifickým schopnostem a zaměření. Konkrétně se jedná o celnictví, správu spotřebních a energetických daní, výkon dělené správy (včetně posílení role tzv. obecného vymahače peněžitých plnění v rámci veřejné správy) a oblast hazardních her. Výkon těchto působností by buď neměl být navrženými změnami dotčen, anebo by mělo dojít k jeho posílení či rozšíření.

B13) Vládní návrh zákona o dávce státní sociální pomoci

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 131. schůze (od 4. 3. 2025)
  • Odkaz: zde
  • Popis: Cílem je vytvoření adresné dávkové pomoci, která úspěšně cílí na řešení ohrožení příjmovou chudobou českých domácností a zároveň prostřednictvím vnitřních pobídek v rámci konstrukce motivuje klienty dávkového systému k řešení své nepříznivé příjmové situace a vymanění se ze závislosti nebo plné závislosti na dávkách vlastními silami. Navrhovaná dávka státní sociální pomoci (dále jen “DSSP”) klade důraz na “pobídku” klienta k zapojení se do zlepšení své příjmové situace, vytváří mu pro to předpoklady a odstraňuje překážky, které lze nyní detekovat u současných systémů (viz body zlomu v RIA). Dávková úprava “jde ruku v ruce” se záměrem transformace Úřadu práce. Cílem je v tomto směru odbřemenit Úřad práce zejména digitálními procesy od činností mnohdy mechanické administrace dávek tam, kde je to možné, a alokovat personální a odborné kapacity na vlastní poradenství a práci s klienty s cílem nabídnout jim podporu k  vymanění se nebo snížení jejich závislosti na sociálním systému.

B14) Vládní návrh zákona o dávce státní sociální pomoci - související

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 131. schůze (od 4. 3. 2025)
  • Odkaz: zde
  • Popis: Navrhované úpravy jsou nezbytné a jsou bezprostředně navázány na zánik přídavku na dítě, příspěvku na bydlení, příspěvku na živobytí a doplatku na bydlení, a na vznik nového zákona vedle zákona o státní sociální podpoře a zákona o pomoci v hmotné nouzi, který upravuje dávku, do které se transformovaly výše uvedené dávky.

B15) Novela zákona o silniční dopravě - EU

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 131. schůze (od 4. 3. 2025)
  • Odkaz: zde
  • Popis: Klíčovou součástí předloženého návrhu zákona je zásadní změna v institucionálním zajištění výkonu kontroly v silniční dopravě spočívající ve zřízení nového správního úřadu s celostátní působností, jenž bude podřízen Ministerstvu dopravy. Půjde o Inspekci silniční dopravy. Sídlem Inspekce silniční dopravy bude Praha. V jejím čele bude stát ředitel.

B16) Novela školského zákona

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 131. schůze (od 4. 3. 2025)
  • Odkaz: zde
  • Popis: Předkládaná právní úprava si klade za cíl nastavit systémová pravidla fungování podpůrných pedagogických pozic (školní psycholog, školní speciální pedagog) v základních školách běžného vzdělávacího proudu. Je nastavována institucionalizace školních psychologů/školních speciálních pedagogů ve větších běžných základních školách, předpokládá se počet žáků 180 a více v průměru za tři přecházející roky (dále jen „běžné základní školy se 180 a více žáky”). Konkrétní podmínky stanoví příslušné nařízení vlády.

B111) Novela zákoníku práce - EU

  • Vládní návrh zákona
  • Stav: 3. čtení, navržen na pořad 131. schůze (od 4. 3. 2025)
  • Odkaz: zde
  • Popis: Hlavním cílem návrhu je zvýšit flexibilitu pracovněprávních vztahů jak na straně zaměstnavatelů, tak na straně zaměstnanců, a tím tak uvolnit v řadě případů příliš rigidní nastavení právní úpravy s cílem reagovat na aktuální potřeby moderního trhu práce tak. Potřeba novely zákoníku práce vyplývá z aktualizovaného Programového prohlášení vlády, v němž se vláda mj. zavázala celkově zvýšit flexibilitu zákoníku práce v zájmu zaměstnanců i zaměstnavatelů, a je rovněž zahrnuta do Plánu legislativních prací vlády na rok 2024, podle něhož má být předložen vládní návrh zákona, kterým se mění zákoník práce za účelem zvýšení flexibility pracovněprávních vztahů. Na rigiditu zákoníku práce dlouhodobě upozorňuje i NERV. V praxi se pak dále projevují některé problémy a nedostatky, které je žádoucí řešit, a to zejména s ohledem na požadavky sociálních partnerů, praxe, jakož i s ohledem na vývoj českého právního řádu, judikatury českých soudů i Soudního dvora Evropské unie (dále jen „SDEU“). V podrobnostech viz shrnutí závěrečné zprávy RIA.

C) Nařízení vlády

C1) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 454/2009 Sb., kterým se pro účely trestního zákoníku stanoví, co se považuje za látky s anabolickým a jiným hormonálním účinkem a jaké je jejich větší množství, a co se pro účely trestního zákoníku považuje za metodu spočívající ve zvyšování přenosu kyslíku v lidském organismu a za jiné metody s dopingovým účinkem, ve znění pozdějších předpisů

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo spravedlnosti
  • Aktualizováno: 5. 3. 2025
  • Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
  • Odkaz: zde
  • Popis: Návrh novely nařízení vlády cílí na zajištění adekvátního postihu neoprávněného nakládání s nově v praxi odhalenými látkami s anabolickými a jinými hormonálními účinky, které jsou často zneužívány pro doping (i v soukromé sféře) a jsou možným zdrojem příjmů pro struktury organizovaného zločinu. Ačkoliv bylo toto nařízení vlády doplněno o nové zakázané látky teprve před třemi lety, velice rychle byly identifikovány další, které vyžadují rychlou legislativní reakci za účelem zachování efektivní ochrany veřejného zdraví.

C2) Návrh nařízení vlády o stanovení ložiska strategického významu v oblasti Cínovce a Horního Slavkova

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo zemědělství
  • Aktualizováno: 5. 3. 2025
  • Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
  • Odkaz: zde
  • Popis: Předmětem nařízení vlády je stanovení ložisek kritických vyhrazených nerostů v oblasti Cínovec za ložisko strategického významu.

C3) Návrh nařízení vlády o stanovení ložiska strategického významu v oblasti Chvaletic

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo průmyslu a obchodu
  • Aktualizováno: 5. 3. 2025
  • Stav: 7 – zařazeno do evidence
  • Odkaz: zde
  • Popis: Předmětem nařízení vlády je stanovení ložisek kritických vyhrazených nerostů v oblasti Cínovec za ložisko strategického významu.

C4) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 83/2023 Sb., o stanovení podmínek poskytování přímých plateb zemědělcům, ve znění pozdějších předpisů, a nařízení vlády č. 307/2014 Sb., o stanovení podrobností evidence využití půdy podle uživatelských vztahů, ve
znění pozdějších předpisů

  • Návrh nařízení vlády
  • Ministerstvo zemědělství
  • Aktualizováno: 6. 3. 2025
  • Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
  • Odkaz: zde
  • Popis: Hlavním cílem předkládané novely nařízení vlády č. 83/2023 Sb. je zejména provést vhodnou úpravu

Autor: Česká asociace věřitelů, Petra Andresová
Foto:  Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR | psp.cz