Exkluzivně: Legislativní přehled za třetí březnový týden 2025
25. března 2025
Co nového se aktuálně chystá v oblasti legislativy? Přinášíme vám exkluzivní přehled návrhů zákonů a nařízení za třetí březnový týden 2025. Legislativní monitoring vzniká ve spolupráci s Českou asociací věřitelů.
A) Zákony
A1) Návrh zákona o správě dat a o řízeném přístupu k datům a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o správě dat a o řízeném přístupu k datům)
- Návrh zákona
- Digitální a informační agentura
- Aktualizováno: 20. 3. 2025
- Stav: AN – zapracované změny neschváleny
- Odkaz: zde
- Popis: Navrhovaný zákon má za cíl zavést principy správy dat veřejného sektoru a upravit regulaci řízeného přístupu k datům veřejného sektoru a možnost jejich opětovného užití.
A2) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností, ve znění pozdějších předpisů
- Návrh zákona
- Ministerstvo životního prostředí
- Aktualizováno: 20. 3. 2025
- Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
- Odkaz: zde
- Popis: Adaptace na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1542 ze dne 12. července 2023 o bateriích a odpadních bateriích, o změně směrnice 2008/98/ES a nařízení (EU) 2019/1020 a o zrušení směrnice 2006/66/ES. Návrh změn vyplývající z tzv. Ekoauditu a z dosavadní aplikace zákona č. 542/2020 Sb. v praxi.
A3) Návrh zákona o odolnosti subjektů kritické infrastruktury a o změně dalších zákonů (zákon o kritické infrastruktuře)
- Návrh zákona
- Ministerstvo vnitra
- Aktualizováno: 20. 3. 2025
- Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
- Odkaz: zde
- Popis: S ohledem na rozsah úprav požadovaných směrnicí CER ( směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2557 ze dne 14. prosince 2022 o odolnosti kritických subjektů a o zrušení směrnice Rady 2008/114/ES), bylo přistoupeno k vyjmutí problematiky kritické infrastruktury z krizového zákona a vytvoření nového samostatného zákona o odolnosti subjektů kritické infrastruktury, ve kterém jsou zapracovány jak požadavky směrnice CER, tak i zkušenosti z dosavadní aplikační praxe krizového zákona v oblasti ochrany kritické infrastruktury. Součástí novelizačního balíku je také komplexní revize krizového zákona, kde je reagováno na konkrétní poznatky z posledních velkých krizových stavů (COVID, migrační vlna či tornádo). Stávající systém opatření ukládaných v rámci krizových stavů se ukazuje v některých ohledech jako zastaralý a nedostatečně schopný reagovat na moderní či zcela nepředvídatelné události a hrozby, včetně řešení situací, které následují po skončení bezprostředního dopadu dané krizové situace.
A4) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů
- Návrh zákona
- Ministerstvo životního prostředí
- Aktualizováno: 21. 3. 2025
- Stav: 7 – zařazeno do evidence
- Odkaz: zde
- Popis: Nová právní úprava reagující na dosavadní zkušenosti z praxe v oblasti povodňové prevence a v oblasti eutrofizace povrchových vod.
A5) Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 362/2022 Sb., o vstupu a dovozu některých kulturních statků na celní území Evropské unie a o změně některých souvisejících zákonů
- Návrh zákona
- Ministerstvo kultury
- Aktualizováno: 21. 3. 2025
- Stav: 7 – zařazeno do evidence
Odkaz: zde - Popis: Adaptace tuzemského právního řádu na dosud neimplementovanou část nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/880 ze dne 17. dubna 2019 o vstupu a dovozu kulturních statků a na prováděcí nařízení Komise (EU) 2021/1079 ze dne 24. června 2021, kterým se stanoví prováděcí pravidla k některým ustanovením nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/880 o vstupu a dovozu kulturních statků, vztahující se na kulturní statky, jejichž dovoz na celní území Evropské unie bude možný pouze po předložení dovozní licence nebo prohlášení dovozce.
B) Třetí čtení
B1) Novela transplantačního zákona
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: Návrh zákona vychází z toho, že dárcovství tkání i dárcovství buněk včetně krvetvorných buněk získaných z kostní dřeně je velmi podstatné pro poskytování zdravotních služeb, neboť tyto části lidského těla získané od žijících dárců jsou v podstatě nenahraditelné jinými prostředky. Je tedy na místě podpořit ochotu dárců tkání a buněk shodně, jako je tomu nyní v případě dárců orgánů. Proto se navrhuje, aby dárci tkání a buněk obdrželi stejně jako dnes dárci orgánů náhradu účelně a prokazatelně vynaložených výdajů a rozdíl mezi případným ušlým výdělkem a obdrženou náhradou mzdy, platu nebo odměny a obdrženým nemocenským z nemocenského pojištění, který by mu vznikl dočasnou pracovní neschopností vzniklou v souvislosti s odběrem tkání nebo buněk nebo poskytováním zdravotních služeb, které si takový odběr tkání nebo buněk vyžádal.
B2) Vládní návrh zákona o regulaci lobbování
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: Hlavní principy navrhované právní úpravy vychází z v minulosti vládou schváleného věcného záměru zákona o lobbingu. Lobbování neboli prosazování zájmů představuje zcela legitimní součást demokratických procesů ve vyspělých zemích. Lobbování bývá v těchto zemích nazíráno pozitivněji a vnímáno jako přirozená a legitimní aktivita. Klíčovým aspektem činnosti lobbisty je komunikace s veřejným činitelem za účelem ovlivnění přijímaných rozhodnutí.
1) Lobbování je důležité především z hlediska informační výměny, jelikož přináší těm, kteří rozhodují, data a vhled do problematiky, ale také umožňuje zájmovým skupinám a lobbistům přístup k tvorbě a implementaci politik.
2) Nejedná se pouze o vztah lobbista – lobbovaný, ale vždy existuje jako třetí strana veřejnost (veřejný zájem), na kterou mohou mít výsledky lobbistických aktivit značné dopady, a proto by o nich měla být informována.
B3) Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o regulaci lobbování
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem návrhu je právní zakotvení povinnosti promítnout do důvodové zprávy právního předpisu (a dalších taxativně vymezených legislativních dokumentů obsahujících odůvodnění iniciace či změny navrhované právní úpravy) informace podle zákona o regulaci lobbování.
B4) Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti veřejného zdravotního pojištění
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem navrhované změny zákonů je upřesnit právní úpravu úhrady výdajů na hospodaření s majetkem zdravotních pojišťoven a s tím související problematiku.
B5) Novela občanského zákoníku - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: Současná právní úprava rozvodu manželství a úpravy poměrů pro dobu po rozvodu vykazuje určité nedostatky, které byly již výše naznačeny. V důsledku existence dvou oddělených řízení dochází k protahování rozvodového procesu, který je navíc zatížen některými nefunkčními a často již přežitými požadavky. Ve výsledku je celý proces těžkopádný, pomalý a drahý. K odstranění těchto deficitů je třeba přistoupit k některým více či méně zásadním změnám.
B6) Vládní návrh zákona o podpoře bydlení - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem návrhu zákona je vznik systémové podpory získání a udržení bydlení pro osoby v bytové nouzi a osoby ohrožené bytovou nouzí. Cílem je snížení rozsahu bytové nouze v ČR, předcházení vzniku bytové nouze a minimalizace doby, po kterou se domácnosti v bytové nouzi nacházejí. Tím dojde ke snížení celospolečenských nákladů bytové nouze.
B7) Vládní návrh zákona o podpoře bydlení - související
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: Prvním hlavním principem navrhované právní úpravy je umožnit uzavírání smluv
o spolupráci obcím, krajům a hlavnímu městu Praze a městským částem hlavního města
Prahy, a to bez nutnosti schválení každé takové smlouvy zastupitelstvem obce, radou kraje, radou hlavního města Prahy nebo zastupitelstvem městské části hlavního města Prahy. Prosazení tohoto principu je odůvodněno potřebou co možná největšího zapojení obcí, krajů, hlavního města Prahy a městských částí hlavního města Prahy do systému podpory bydlení. Územní samosprávy se mohou stát významnými poskytovateli bydlení s ručením podle navrhovaného zákona o podpoře bydlení, a proto je vhodné vytvořit pro ně v tomto směru co možná nejlepší podmínky.
Druhým hlavním principem navrhované právní úpravy je propojit zákon o pomoci v hmotné nouzi s navrhovaným zákonem o podpoře bydlení a výslovně stanovit možnost přiznávání mimořádné okamžité pomoci za účelem dosažení nebo udržení přiměřeného bydlení žadatele. Navržená úprava reaguje na další opatření směřující k podpoře bydlení v rámci navrhovaného zákona o podpoře bydlení, jež si kladou za cíl prostřednictvím obecních úřadů obcí s rozšířenou působností vytvořit účinný mechanismus podpory osob, které se z hlediska navrhovaného zákona o podpoře bydlení ocitnou v bytové nouzi. Cílem je, aby jednotlivé systémy pomoci vzájemně kooperovaly za účelem efektivní a adresné pomoci těm, kteří se v bytové nouzi ocitnou. Orgán pomoci v hmotné nouzi bude mít tak další podklady pro to, aby odpovídajícím způsobem vyhodnotil možný vznik nároku v případech, kdy osoba požádá o pomoc s úhradou nákladů souvisejících s bydlením prostřednictvím mimořádné okamžité pomoci.
Třetím hlavním principem navrhované právní úpravy je sdílení údajů o osobách v bytové
nouzi, které budou svou situaci řešit za pomoci obecního úřadu obce s rozšířenou působností, Úřadem práce České republiky. Obecní úřad obce s rozšířenou působností by měl přístup do Jednotného informačního systému práce a sociálních věcí, kde by měl přístup k údajům o podaných žádostech o dávku, nároku na dávku a na její výplatu, výši dávky a formě její výplaty, údaje o stanovených sankcích spojených s porušením podmínek nároku na dávku a její výplatu a k údajům souvisejících s uplatňováním a uspokojováním mzdových nároků podle zákona o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele. Pro potřeby zákona o podpoře bydlení by přístup ke zmíněným údajům měl i příslušný krajský úřad. Sdílení zmíněných údajů je žádoucí pro efektivní a adresnou pomoc osobě v bytové nouzi a kontrolu poskytování pomoci nástroji zákona o podpoře bydlení. Náhled do Jednotného informačního systému práce a sociálních věcí umožní obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností efektivní tvorbu zápisů do evidence, stejně jako kontrolu údajů doložených
žadatelem.
B8) Novela zákona o podnikání na kapitálovém trhu - EU - RJ
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: Navrhovaná právní úprava provádí transpozici Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2381 o zlepšení genderové vyváženosti mezi členy orgánů kotovaných společností a o souvisejících opatřeních ze dne 23. listopadu 2023. Cílem této směrnice je zajistit uplatňování zásady rovných příležitostí pro ženy a muže a dosáhnout vyváženého zastoupení žen a mužů ve vedoucích orgánech kotovaných společností (mimo mikropodniky, malé a střední podniky) stanovením souboru procesních požadavků týkajících se výběru kandidátů pro jmenování nebo volbu na místa členů vedoucích orgánů kotovaných společností na základě transparentnosti a zásluh.
B9) Novela zákona o znalcích, znaleckých kanc. a znaleckých ústavech
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: Hlavními principy, které má navrhovaná právní úprava implementovat, je princip dobré správy v oblasti znalectví, zefektivnění rozhodovací a dohledové činnosti ministerstva v této oblasti, zvýšení právní jistoty a legitimního očekávání znalců zapsaných podle předchozí právní úpravy i nových žadatelů o vznik znaleckého oprávnění a snížení jejich administrativní a finanční zátěže, které bude dostatečným způsobem motivovat k výkonu znalecké činnosti.
B10) Novela zákona o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: V současné době je zcela běžné, že zejména velké společnosti nevedou dokumentaci v listinné podobě, ale v podobě elektronické, která je následně přístupná zaměstnancům, případně zhotovitelům, na intranetu. Povinnost opatřovat tyto dokumenty vlastnoručním podpisem znamená pro mnoho zaměstnavatelů zvýšenou administrativní zátěž. Předkládány materiál předpokládá i možnost elektronického podpisu. Cílem je snižování administrativní zátěže a přiblížení se digitalizaci a elektronizaci procesů.
B11) Vládní novela zákona o digitální ekonomice - EU - RJ
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: V oblasti poskytování služeb informační společnosti návrh zákona o digitální ekonomice a o změně některých souvisejících zákonů zejména:
a) zavádí vymezení služby informační společnosti platné napříč českým právním řádem,
b) transponuje do českého právního řádu ustanovení směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/31/ES ze dne 8. června 2000 o některých právních aspektech služeb informační společnosti, zejména elektronického obchodu, na vnitřním trhu (směrnice o elektronickém obchodu), která zavádí obecný právní rámec pro volný pohyb služeb informační společnosti napříč vnitřním trhem EU, a
c) navazuje na přímo použitelné předpisy, které v návaznosti na směrnici o elektronickém obchodu upravují poskytování některých služeb informační společnosti.
B12) Vládní návrh zákona o volebních kampaních - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem nového zákona o volebních kampaních je:
- kodifikace pravidel volební kampaně v jednom právním předpise platném pro všechny druhy voleb s tím, že specifika komunálních voleb budou řešena výčtem ustanovení, která se na tento druh voleb nepoužijí,
- úprava některých pravidel volební kampaně na základě zkušeností z aplikační praxe, včetně lepšího zacílení, aby byl eliminován prostor pro obcházení pravidel,
- vyšší míra digitalizace v procesech souvisejících s vykazováním nákladů na volební kampaň a jeho kontrolou,
- předcházení rizik, aby se do financování volebních kampaní vměšovaly subjekty cizích mocí, zejména těch, které pocházejí z nedemokratických režimů.
B13) Vládní návrh zákona, kterým se mění některé volební a některé další zákony - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: Hlavním cílem změnového zákona je:
- v důsledku kodifikace pravidel volební kampaně v jednom právním předpise platném pro všechny druhy voleb vyjmout úpravu volebních kampaní z jednotlivých volebních zákonů,
- pravomoc Úřadu na úseku volebních kampaní promítnout odpovídajícím způsobem do zákona o bankách a do zákona o spořitelních a úvěrních družstev, aby skutečnosti nezbytné pro dohledovou činnost byly pro potřeby Úřadu vyňaty z bankovního tajemství (obdobný princip se již nyní vztahuje na dohled nad hospodařením politických stran a hnutí),
- za účelem předcházení rizika vměšování subjektů cizích mocí, zejména těch z nedemokratických režimů, do financování volebních kampaní, rozšířit v zákoně o sdružování v politických stranách a v politických hnutích okruh subjektů, od kterých nemohou politické strany nebo hnutí přijmout dar nebo bezúplatné plnění.
B14) Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti správy daní - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: Hlavním cílem změnového zákona je:Cílem organizačně-kompetenční části reformy orgánů Celní správy ČR spojené s vybranými navazujícími změnami v procesní i hmotněprávní oblasti v právních předpisech upravujících působnost orgánů Celní správy ČR je zajistit takový stav, kdy Celní správa ČR bude odpovídat požadavkům na kompetenčně jasně profilovaný, efektivně fungující bezpečnostní sbor s vysokou
přidanou hodnotou pro stát i pro klienty z řad obchodní veřejnosti. Konkrétně řečeno by působnost orgánů Celní správy ČR měla spočívat primárně v dále uvedených hlavních oblastech, na které by měl být kladen důraz a soustředěny zdroje. Tyto působnosti představují kmenové agendy orgánů Celní správy ČR, které reflektují její poslání a odpovídají jejím specifickým schopnostem a zaměření. Konkrétně se jedná o celnictví, správu spotřebních a energetických daní, výkon dělené správy (včetně posílení role tzv. obecného vymahače peněžitých plnění v rámci veřejné správy) a oblast hazardních her. Výkon těchto působností by buď neměl být navrženými změnami dotčen, anebo by mělo dojít k jeho posílení či rozšíření.
B15) Novela zákona o Státním pozemkovém úřadu
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: Hlavním smyslem předkládaného návrhu zákona je vyřešení aplikačních problémů
týkajících se převodů majetku podle zákona č. 503/2012 Sb. a zvýšení procentuální sazby z ceny pozemku při stanovení nájemného nebo pachtovného za užívání zemědělských pozemků.
B16) Novela zákona o státních službách - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: Navrhovaná právní úprava sjednocuje výkon státní správy v oblasti všech pojistných a nepojistných sociálních dávek podmíněných dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem a průkazu osoby se zdravotním postižením (dále jen „průkaz“) pod Českou správu sociálního zabezpečení (dále jen „ČSSZ“) a její vnitřní organizační jednotky, kdy v důsledku dojde k odbřemenění Úřadu práce ČR a současně k vytvoření podmínek pro efektivnější uplatňování manažerských nástrojů, širší možnosti digitalizace vybraných procesů, vhodnější metodické vedení včetně systémového nastavení
kontrolní činnosti v oblasti sociálního zabezpečení. Navrhovaná právní úprava dále zavádí opatření ke zrychlení a zefektivnění správního řízení včetně posuzování zdravotního stavu.
B17) Vládní návrh zákona o dávce státní sociální pomoci
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem je vytvoření adresné dávkové pomoci, která úspěšně cílí na řešení ohrožení příjmovou chudobou českých domácností a zároveň prostřednictvím vnitřních pobídek v rámci konstrukce motivuje klienty dávkového systému k řešení své nepříznivé příjmové situace a vymanění se ze závislosti nebo plné závislosti na dávkách vlastními silami. Navrhovaná dávka státní sociální pomoci (dále jen “DSSP”) klade důraz na “pobídku” klienta k zapojení se do zlepšení své příjmové situace, vytváří mu pro to předpoklady a odstraňuje překážky, které lze nyní detekovat u současných systémů (viz body zlomu v RIA). Dávková úprava “jde ruku v ruce” se záměrem transformace Úřadu práce. Cílem je v tomto směru odbřemenit Úřad práce zejména digitálními procesy od činností mnohdy mechanické administrace dávek tam, kde je to možné, a alokovat personální a odborné kapacity na vlastní poradenství a práci s klienty s cílem nabídnout jim podporu k vymanění se nebo snížení jejich závislosti na sociálním systému.
B18) Vládní návrh zákona o dávce státní sociální pomoci - související
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: Navrhované úpravy jsou nezbytné a jsou bezprostředně navázány na zánik přídavku na dítě, příspěvku na bydlení, příspěvku na živobytí a doplatku na bydlení, a na vznik nového zákona vedle zákona o státní sociální podpoře a zákona o pomoci v hmotné nouzi, který upravuje dávku, do které se transformovaly výše uvedené dávky.
B19) Novela zákona o Policii ČR - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: Navrhovaná právní úprava je transpoziční.
B20) Novela zákona o lesích (lesní zákon) - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: Praktické zkušenosti z posledních let a poznatky orgánů státní správy lesů na všech úrovních, odborné veřejnosti i zájmových sdružení apod., svědčí jednoznačně o tom, že je nezbytné zpracovat komplexnější novelu lesního zákona, která přinese změny odstraňující nejasnosti jeho aplikace (doplnění pojmů, zpřesnění ustanovení apod.), vypuštění povinností, které nejsou nezbytné z hlediska zachování lesa a plnění jeho funkcí (liberalizace) a dále nastavení zákonných povinností tak, aby nebylo nutno ze strany vlastníků lesů žádat o výjimky z ustanovení lesního zákona v nepřiměřeně vysokém počtu případů a v konečném důsledku snížení byrokratické zátěže. Uvedené
změny by měly přispět k tomu, aby adaptace našich lesů na nové podmínky v důsledku změny klimatu byla z hlediska administrativního pro vlastníky lesů co nejsnazší. V neposlední řadě je též třeba řešit i otázky související s působením zvěře na les a se zadržováním vody v lesích.
B21) Novela zákona o uvádění dřeva a dřevařských výrobků na trh - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 131. schůze (od 4. 3. 2025)
- Odkaz: zde
- Popis: Předkládaná novela zákona o dřevě navazuje na přijetí Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1115 ze dne 31. května 2023, o dodávání na trh Evropské unie a vývozu z trhu Evropské unie některých komodit a produktů spojených s odlesňováním a znehodnocováním lesů a o zrušení nařízení (EU) č. 995/2010 (dále jen „nařízení proti odlesňování“), které přináší zásadní koncepční změny v boji proti odlesňování. Stávající režim právní úpravy je založen na boji proti ilegální těžbě dřeva, avšak tomu neodpovídají hlavní popsané příčiny úbytku a degradace lesa ve světě. S přijetím
nařízení proti odlesňování tak dochází k významným změnám v přístupu v boji proti odlesňování. V porovnání se současným nařízením EUTR dochází v nařízení proti odlesňování k podstatnému rozšíření právní úpravy, které má zásadní dopad na subjekty v lesnickém a zemědělském sektoru i pro jeho implementaci v členských státech. K tomuto rozšíření dochází ve 3 rovinách:
1. rozšířen okruh základních povinností;
2. rozšířen okruh povinných subjektů;
3. rozšířen okruh relevantních komodit, ke kterým se povinnosti vztahují. Z koncepčního pohledu jde nařízení proti odlesňování nad rámec principu
B22) Novela školského zákona
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: Předkládaná právní úprava si klade za cíl nastavit systémová pravidla fungování podpůrných pedagogických pozic (školní psycholog, školní speciální pedagog) v základních školách běžného vzdělávacího proudu. Je nastavována institucionalizace školních psychologů/školních speciálních pedagogů ve větších běžných základních školách, předpokládá se počet žáků 180 a více v průměru za tři přecházející roky (dále jen „běžné základní školy se 180 a více žáky”). Konkrétní podmínky stanoví příslušné nařízení vlády.
B23) Novela zákona o elektronizaci zdravotnictví
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: Zákon o elektronizaci zdravotnictví představuje sjednocující právní základnu pro rozvoj elektronizace zdravotnictví. Zákon centrálně stanovil pravidla, postupy, standardy i základní prvky infrastruktury elektronizace zdravotnictví.
B24) Vládní návrh zákona o kategorizaci zdravotních prostředků
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: Cílem nové právní úpravy je vyčlenit ze zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ustanovení o výši a podmínkách úhrad zdravotnických prostředků do samostatného zákona o kategorizaci zdravotnických prostředků předepisovaných na poukaz hrazených z veřejného zdravotního pojištění (dále jen „zákon o kategorizaci zdravotnických prostředků“) tak, aby jeho prostřednictvím bylo možné efektivně a včas reflektovat potřeby společnosti a další vývoj v této dynamicky se rozvíjejí skupině zdravotnických technologií.
B25) Novela zákona o veřejném zdravotním pojištění - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení
- Odkaz: zde
- Popis: Navržená právní úprava má za cíl reagovat na aktuální trendy v poskytování zdravotní péče, zajistit odstranění nedostatků zejména (ale nikoliv pouze) ve výše uvedených oblastech a obecně přispět k dlouhodobé udržitelnosti hrazených služeb při zachování jejich kvality a široké dostupnosti. Návrh pak naplňuje cíle v oblasti zdravotnictví obsažené v Programovém prohlášení vlády, např.:
- Vytvoříme prostředí podporující zdravý životní styl a návrh realizace se zapojením všech relevantních složek společnosti, zejména pojišťoven, škol, zaměstnavatelů a neziskového nevládního sektoru. Budeme reformovat primární péči a posilovat primární a sekundární prevenci nemocí a zlepšovat zdravotní a pohybovou gramotnost s cílem zvýšit odpovědnost občanů za vlastní zdraví;
- Zaměříme se na finanční motivaci zdravotních pojišťoven, poskytovatelů zdravotních služeb a pacientů v oblasti prevence;
- Budeme přísně kontrolovat realizaci odpovědnosti pojišťoven za tvorbu sítě zdravotnických kapacit a její rovnoměrnou distribuci včetně lékařské pohotovostní služby.
B26) Novela zákona o veřejném zdravotním pojištění - EU
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 131. schůze (od 4. 3. 2025)
- Odkaz: zde
- Popis: Předkládaný návrh přímo navazuje na návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí, který nahrazuje zákon o finanční kontrole. Dotčené právní předpisy jsou novelizované z legislativně technických důvodů. Jedná se zejména o legislativně-technické změny, které vyplývají z nahrazení zákona o finanční kontrole návrhem zákona o řízení a kontrole veřejných financí a změny terminologie.
B27) Novela energetického zákona
- Vládní návrh zákona
- Stav: 3. čtení, navržen na pořad 131. schůze (od 4. 3. 2025)
- Odkaz: zde
- Popis: Navrhovaná právní úprava energetického zákona reaguje na situaci na energetickém trhu, která vyžaduje přijmout opatření zajišťující energetickou bezpečnost ČR. Opatření by měla zahrnovat zajištění stability a spolehlivé dodávky energie pro spotřebitele a podniky. Současně však musí být splněny požadavky na udržitelný energetický systém, v souladu s klimatickými závazky, k nimž se ČR zavázala v rámci plnění cílů EU v oblasti klimatu a energetiky do roku 2030 a dosažení klimatické neutrality do roku 2050.
C) Nařízení vlády
C1) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 83/2023 Sb., o stanovení podmínek poskytování přímých plateb zemědělcům, ve znění pozdějších předpisů, a nařízení vlády č. 307/2014 Sb., o stanovení podrobností evidence využití půdy podle uživatelských vztahů, ve
znění pozdějších předpisů
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo zemědělství
- Aktualizováno: 17. 3. 2025
- Stav: B – signováno
- Odkaz: zde
- Popis: Hlavním cílem předkládané novely nařízení vlády č. 83/2023 Sb. je zejména provést vhodnou úpravu
C2) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 73/2023 Sb., o stanovení pravidel podmíněnosti plateb zemědělcům, ve znění pozdějších předpisů
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo zemědělství
- Aktualizováno: 17. 3. 2025
- Stav: B – signováno
- Odkaz: zde
- Popis: Hlavním cílem návrhu nařízení vlády je zavedení podmínek, u nichž Česká republika využila možnosti odložené účinnosti od roku 2025, a to podmínek sociální podmíněnosti a podmínek standardu dobrého zemědělského a environmentálního stavu půdy (DZES 2) pro ochranu půd bohatých na uhlík.
C3) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 590/2006 Sb., kterým se stanoví okruh a rozsah jiných důležitých osobních překážek v práci
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo práce a sociálních věcí
- Aktualizováno: 17. 3. 2025
- Stav: 7 – zařazeno do evidence
- Odkaz: zde
- Popis: Nařízení vlády rozšiřuje překážky v práci příslušející dosud pouze manželům i na partnery, dále dochází k úpravě rozsahu pracovního volna pro hledání nového zaměstnání, úpravě překážky v práci pro případ úmrtí blízkých osob a stanovení dne, za nějž přísluší náhrada mzdy v případě, že dochází k čerpání pracovního volna pro účely vlastní svatby či uzavření partnerství v rozsahu dvou dnů. Rovněž dochází k některým legislativně-technickým změnám odstraňujícím výkladové pochybnosti.
C4) Nařízení vlády o stanovení seznamu nemocí, vad nebo stavů, které vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost, a o náležitostech lékařského posudku podle zákona o zbraních a střelivu a podle zákona o munici
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo vnitra
- Aktualizováno: 19. 3. 2025
- Stav: 3 – připomínkové řízení ukončeno
- Odkaz: zde
- Popis: Nařízení stanoví nemoci, vady a stavy, které vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost a o náležitostech lékařského posudku podle zákona o zbraních a střelivu a podle zákona o munici.
C5) Návrh nařízení vlády o stanovení ložiska strategického významu v oblasti Cínovce a Horního Slavkova
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo zemědělství
- Aktualizováno: 19. 3. 2025
- Stav: B – signováno
- Odkaz: zde
- Popis: Předmětem nařízení vlády je stanovení ložisek kritických vyhrazených nerostů v oblasti Cínovec za ložisko strategického významu.
C6) Návrh nařízení vlády o stanovení ložiska strategického významu v oblasti Chvaletic
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo průmyslu a obchodu
- Aktualizováno: 19. 3. 2025
- Stav: 9 – projednáno
- Odkaz: zde
- Popis: Předmětem nařízení vlády je stanovení ložisek kritických vyhrazených nerostů v oblasti Cínovec za ložisko strategického významu.
C7) Návrh nařízení vlády o podrobnostech registrace ke zvláštnímu dlouhodobému pobytu
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo vnitra
- Aktualizováno: 19. 3. 2025
- Stav: 9 – projednáno
- Odkaz: zde
- Popis: Vláda schválením návrhu nařízení aktivuje možnost přechodu části ekonomicky
soběstačných držitelů dočasné ochrany na dlouhodobý pobyt v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace („zvláštní dlouhodobý pobyt“) v průběhu kalendářního roku 2025 a stanoví podrobnosti procesu registrace ke zvláštnímu dlouhodobému pobytu.
C8) Návrh nařízení vlády o stanovení územních obvodů zastupitelských úřadů, v nichž mohou voliči využít korespondenční hlasování
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo zahraničních věcí
- Aktualizováno: 20. 3. 2025
- Stav: 7 – zařazeno do evidence
- Odkaz: zde
- Popis: Stanovení územních obvodů zastupitelských úřadů, v nichž mohou voliči využít
korespondenční hlasování.
C9) Nařízení vlády o stanovení lázeňského místa Hodonín a statutu lázeňského místa Hodonín
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo zdravotnictví
- Aktualizováno: 20. 3. 2025
- Stav: 2 – v připomínkovém řízení
- Odkaz: zde
- Popis: Návrh stanoví lázeňské místo Hodonín a statut tohoto lázeňského místa.
C10) Návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení č. 35/2017 Sb., kterým se stanoví sazba jednorázového poplatku za ukládání radioaktivních odpadů a výše příspěvků z jaderného účtu obcím a pravidla jejich poskytování, ve znění nařízení vlády č. 342/2024 Sb.
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo průmyslu a obchodu
- Aktualizováno: 20. 3. 2025
- Stav: 8 – zařazeno na jednání vlády
- Odkaz: zde
- Popis: Novela atomového zákona (sněmovní tisk č. 702) zavádí nové mechanismy stanovení poplatku na jaderný účet (vedle jednorázového i pravidelný). S ohledem na stav přípravy novely v legislativním procesu a předpokládané znění, MPO předkládá návrh nařízení vlády (více viz odůvodnění a předkládací zpráva).
C11) Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 308/2015 Sb., o vymezení pojmů běžná údržba a drobné opravy související s užíváním bytu
- Návrh nařízení vlády
- Ministerstvo pro místní rozvoj
- Aktualizováno: 21. 3. 2025
- Stav: 2 – v připomínkovém řízení
- Odkaz: zde
- Popis: Předkládaným návrhem dochází ke změně ve vymezení limitních částek, které je povinen (v případě, že nedojde k jiné dohodě) při provádění oprav a běžné údržby vynaložit nájemce, přičemž tyto částky nelze překročit. Limitní částky byly stanoveny s přihlédnutím k cenám existujícím v roce 2015, tedy před 10 lety. V mezidobí došlo k výrazným změnám ve vývoji cen, a je proto nezbytné, aby tyto změny byly promítnuty do platné právní úpravy. Nejde tedy přímo o zvyšování finanční účasti nájemce, ale o zohlednění inflačních vlivů. Kromě věcného vymezení konkrétních drobných oprav jsou v § 5 stanoveny i opravy limitované výší nákladů. Podle výše nákladů se za drobné opravy považují další opravy bytu a jeho vybavení včetně výměn součástí jednotlivých
předmětů vybavení, jestliže náklad na jednu opravu nepřesáhne částku 1 000 Kč. Navrhuje se zvýšit tuto částku na 1 500 Kč. Další limit pro vynaložení nákladů ze strany nájemce je stanoven v § 6 a jedná se o maximální roční limit pro veškeré drobné opravy, které je nájemce povinen provádět. Celkové výdaje nájemce na drobné opravy nesmí v kalendářním roce dosud překročit 100 Kč/m2, náklady nad tuto výši hradí pronajímatel. Navrhuje se zvýšit tuto částku na 150 Kč/m2. Zároveň se navrhuje, aby předmětné částky byly každoročně navýšeny o míru inflace.