Okradl Vás e-shop? Pomoci může chargeback
04. prosince 2024
Nakupování na internetu se stalo běžnou součástí našich životů, a obzvlášť teď před Vánoci prožívají e-shopy svůj boom. Co když ale narazíte na nepoctivý e-shop, a místo dárků pod stromeček vám zbydou oči pro pláč? Nezoufejte – pokud jste platili kartou, můžete s pomocí své banky zkusit takzvaný chargeback neboli reklamaci platební transakce pro případ, že vám obchodník neposkytl slíbenou službu.
Co je to chargeback
Jednoduše řečeno se jedná o proces zpětného zúčtování transakce (z anglického charge – zúčtování, back – zpět). Smyslem chargebacku je, že bance umožní strhnout nepoctivým obchodníkům vaše peníze z jejich bankovního účtu a připsat je zpět na vaši kartu.
Na jaké situace se uplatní
Obecně můžeme rozlišit 3 typy situací, kdy po platbě kartou přijdete o peníze ze svého účtu a chcete je zpět:
1. Platba, se kterou jste nedali souhlas
Tento typ chargebacku je spojený s podvodným jednáním a týká se především neautorizovaných plateb. To nejčastěji znamená, že vám platební kartu někdo odcizil, případně jste ji ztratili a někdo s ní provedl transakci.
2. Špatně provedená platba
Zde se jedná o situaci, kdy v průběhu bankovních tranksakcí je některá platba provedena duplicitně nebo na špatné číslo účtu a příjemce platby vám ji odmítá vrátit.
3. Reklamační chargeback
Podstatou tohoto typu chargebacku je spor mezi příjemcem a plátcem, který není spokojený se zbožím nebo službou, za které již zaplatil a prostřednictvím své banky se domáhá vrácení svých platebních prostředků.
Podle tiskové mluvčí Moneta money bank Lucie Leixnerové se nejčastěji jedná o případy, kdy:
- plátce zaplacené zboží vůbec nedostal,
- zboží bylo poškozené nebo neodpovídalo objednávce,
- byla vám neoprávněně stržena platba za již zrušené předplatné,
- místo originálu přišel padělek,
- odstoupili jste od smlouvy, ale obchodník odmítá vrátit peníze,
- autopůjčovna nevrátila depozit,
- letecká společnost zrušila let a nevrátila peníze a podobně.
“Nejvyšší nárůst těchto reklamací zaznamenáváme během období dovolených a v čase okolo Vánoc“, dodává Leixnerová.
Právní úprava
V českém právu není chargeback upraven žádným konkrétním právním předpisem. Jedná se o mechanismus, který vyplývá z pravidel karetních asociací, typicky Visa nebo Mastercard. Tato pravidla jsou závazná pro banky, které jsou členy těchto asociací, a proto se vztahují i na jejich klienty, tedy držitele karet. S chargebackem pak souvisí i některá ustanovení zákona o platebním styku, zákona o ochraně spotřebitele a evropské směrnice o platebních službách.
Konkrétní podmínky chargebacku se ale mohou lišit podle toho, jaká karetní asociace a jaká banka danou kartu vydala.
Obecné podmínky chargebacku
Každý případ se řeší individuálně a v souladu s pravidly karetních společností. Obvykle je potřeba doložit veškerou dokumentaci, tedy co klient objednával, kdy mělo být zboží nebo služba doručena a zda se klient spojil s obchodníkem a pokusil se situaci řešit. Dále je vhodné mít připravenou komunikaci s obchodníkem, případně fotografie dokládající například poškozené zboží a podobně. Jednotlivé banky mají na svých webových stránkách konkrétní pokyny či formuláře, jak postupovat. Některé banky umožňují chargeback požadovat i pomocí internetového bankovnictví.
Jakmile má banka všechny potřebné informace pohromadě, obrátí se na banku obchodníka. Ta jej pak jako svého klienta vyzve k vyjádření. Pokud zjistí, že reklamace byla oprávněná, strhne z jeho účtu peníze a pošle je zpět na váš účet.
Jak dlouho to trvá
Lhůta opět není jednoznačně stanovena a může být různá v závislosti na pravidlech jednotlivých bank. „V případě reklamace platby u obchodníka je reklamace vyřízena nejpozději do 35 pracovních dnů, u takzvané neautorizované transakce připisujeme prostředky ve prospěch účtu klienta nejpozději do konce následujícího pracovního dne. Reklamace na vklady a výběry na bankomatech se vyřizují přednostně“, vysvětluje praxi Komerční banky její tisková mluvčí Šárka Nevoralová. Obecnou radou je ovšem se zažádáním o chargeback neotálet.